خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/01/05 - 16:27
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
/ سال جهش تولید/

فلاحتی: بهره‌مندی از توانایی نخبگان لازمه تحقق جهش تولید است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: جمهوری اسلامی طی دهه های اخیر به کاربرد علم در عرصه صنعت رسیده است اما تحقق جهش تولید نیازمند استفاده از ظرفیت همه نخبگان و ایده آنها و رصد و شناسایی قوانین مزاحم بر سر راه تولید است.

فرهاد فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه‌ملت  با یادآوری نامگذاری سال 1399 به جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، گفت: جهش تولید مولفه‌هایی دارد که همه آنها در کنار هم می‌تواند موجب تحقق منویات مقام معظم رهبری شود، یکی از ابزارها استفاده از نخبگان و جامعه دانشگاهی است البته جمهوری اسلامی در چند سال اخیر گام هایی را برداشته و در زمینه تولیدات علمی از نوشتن مقالات و پایان نامه علمی به درجه بالاتر یعنی کاربرد علم در عرصه صنعت رسیده و علم را به ثروت تبدیل کرده است، این مهم در قالب شرکت‌های دانش بنیان به خوبی تحقق پیدا کرده است.



نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این ظرفیت یکی از اجزای لاینفک جهش تولید است که این فرایند نیز باید شکوفا شود. اقدامات علمی و معقول در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور انجام گرفته اما نیاز است همه گیر شود تا از ظرفیت همه نخبگان و ایده آنها استفاده شود. از سوی دیگر ابرازاهای لازم باید در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داد تا ایده های پرهزینه را هم بتوانند به نتایج برسانند.



وی با تاکید بر اینکه برخی از قوانین دست و پاگیر بر سر راه تولید محصول این شرکت ها باید برداشته شود، افزود: مجلس و دولت باید بستر سازی کند. شرایط مناسب است اما فضا و امکانات بیشتری باید به شرکت های دانش بنیان داده شود تا کشور را به سمت جهش تولید در فضای ایجاد شده ببرند.



فلاحتی معتقد است: افرادی که در فضای شرکت های دانش بنیان کار می کنند یا دستگاه های متولی باید شرایط کنونی را رصد کنند و موانع و قوانین مزاحم را شناسایی کنند و به مجلس پیشنهاد دهند. متاسفانه رصد تاثیرگذاری قوانین و وجود خلاءها و موانع قانونی نه تنها در ارتباط با شرکت های دانش بنیان که در مورد هیچ موضوع و مبحث دیگری انجام نمی شود لذا برگشت نظرات پس از تصویب قوانین به مجلس به کندی انجام می شود.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس باید شرایط را بررسی و در قالب طرحی پیشنهادات را به مجلس ارایه دهد، ادامه داد: دولت نیز می‌تواند در قالب لایحه موارد لازم را به مجلس جهت قانونگذاری پیشنهاد دهد. این فرایند نیازمند جهش است.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس دهم در مدت باقی بعید است که بتواند به این موضوع ورود کند بنابراین مجلس یازدهم باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد البته با توجه به دستور اخیر دکتر لاریجانی به کمیسیون رفع موانع تولید، اقداماتی در این زمینه انجام شده و جمع بندی نهایی به زودی در راستای جهش تولید اعلام خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 296299
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار